OKTATÁS CÉLJA

Az előadás átfogó képet kíván festeni a társadalmi struktúra- rétegződés és mobilitással kapcsolatos elméletek alapjairól, fejlődéséről, típusairól illetve a rétegződés- és mobilitáselméletek különböző megközelítési formáiról, módszertani kitekintéssel.

Az egyes elméletek kapcsán a magyar társadalom szerkezetével annak átalakulásával és a társadalmi rétegek között tapasztalható átjárhatósággal kapcsolatos elméleti munkák és a különböző Magyarországon lefolytatott rétegződésvizsgálatok eredményeinek összehasonlítására is sor kerül, ahol arra mód nyílik európai és globális összevetésre is.

Az előadás látogatásával a hallgatók társadalomelméleti tudása nő, a kritikus gondolkodás képessége fejlődik.

TANTÁRGY TARTALMA

Az előadás során érinteni kívánt témák a következők: 

1. A társadalmi struktúra- és rétegződés kutatás célja. A struktúra és rétegződés fogalma.

2. Makrocsoportok különböző típusai: osztály, rend, kaszt, réteg, elit. Terminológiai eltérések. Marx és Weber elméletei. A struktúrakutatás két alapmodelljei. Konfliktuselméleti és funkcionalista megközelítések. Szintézistörekvések: Lenski kísérlete.

3. A struktúrakutatás ismeretelméleti- logikai és kutatástechnikai követelményei.

4. Heterogenitás és egyenlőtlenség. Nominális és graduális változók.

5. Társadalmi struktúra és értékrendszer. A struktúra kikristályosodása. A konzisztencia elve. Látens és manifeszt csoportok.

6. Hálózati-elemzések, blokk-modellek. Az államszocialista társadalmak strukturális viszonyai. A munkamegosztásra épülő megközelítések. A munkamegosztás fogalmának felbontása. A munkajellegcsoportok.

7. A társadalmi mobilitás vizsgálatok alapjai: Sorokin mobilitási kategóriái, dimenziói és mobilitási csatornái. 

8. A mobilitás vizsgálatok első generációja, az LBZ tétel. A mobilitás elmélete. Az ISA paradigmán alapuló foglalkozási mobilitás vizsgálat módszere. 

9. Treiman iparosodási elmélete. A mobilitás vizsgálatok második generációja. Blau és Duncan útmodelljei.

10. A mobilitás kutatások harmadik generációja, a Featherman-Jones-Hauser tétel. Erikson-Goldthorpe-Portocarero osztálykategóriái és a CASMIN projekt

11. Az iskolai mobilitás elméletei és empirikus vizsgálata.

12. Magyarország társadalomtörténete a társadalmi rétegződés és mobilitás szempontjából - kora újkortól a II. világháborúig

13. Magyarország társadalomtörténete a társadalmi rétegződés és mobilitás szempontjából - szocialista időszak. A foglalkozási mobilitás vizsgálata Magyarországon a szocializmus idején.

14. Magyarország társadalomtörténete a társadalmi rétegződés és mobilitás szempontjából - kora újkortól a II. világháborúig - rendszerváltástól napjainkig