Oktatás célja
A hallgatók nyerjenek képet arról, hogy a posztmodern, globális társadalom létéhez és fejlődéséhez miként járult hozzá az információ és tudásalapú gazdaság, a hálózatosodás jelensége és a technológiai fejlődés. (Milyen elméleti megközelítésekkel vizsgálható a jelenség, milyen gyakorlati haszna van és milyen problémákkal kell szembenéznie jövő társadalmainak.) Ismerjék Magyarország helyzetét és fejlettségét és gyakorlati példák alapján tudatosuljanak a fejlődés jövőbeni tendenciái.
Tantárgy tartalma
1. hét -Fogalmi keretek tisztázása. Az információs társadalom különböző megközelítésekben.
2. hét -Technológiatörténeti kitekintés.
3. hét -A tudásalapú gazdaság elmélete. Információgazdaság, tudásgazdaság. A tudástermelés, mint versenyelőny.
4. hét -A munka világának változása. Tudásmenedzsment.
5. hét -Fejlettség, technológia, tudás. A digitális szakadék elméletei. Megoldások a szakadék csökkentésére.
6. hét -Információs társadalom és az EU. Stratégiák, statisztikák, különbségek.
7. hét -Az információs társadalom Magyarországon. Politikák, kezdeményezések, a fejlődés íve az elmúlt tíz évben.
8. hét -Információs társadalom és a közösségfejlesztés. Kollaboratív tartalomgyártás-terjesztés, digitális és valós szociális hálózatok.
9. hét -Digitális városok, intelligens városok.
10. hét -Szabad kultúra, vagy gúzsba kötött kreativitás? Szerzői jog, kultúrateremtés és a hálózat kapcsolata. Digitális könyvtárak, adattárak.
11. hét -Tanulás és tanítás az információs társadalomban e-Learning.
12. hét -Virtuális közösségek, virtuális közösségfejlesztés, fejlődés.
13. hét -E-government. Politika, hatalom és vezetés.
14. hét -Jövőnéző. Elméletek a hogyan tovább kapcsán.
Számonkérés és értékelési rendszere
A kurzus előadásból. Az év végén az előadás írásbeli vizsgával zárul, amelynek alapját az órán elhangzottak és a kiadott kötelező irodalom képezi.
- Teacher: Péter Tóth