Oktatás célja

A hallgatók nyerjenek képet arról, hogy a posztmodern, globális társadalom létéhez és fejlődéséhez miként járult hozzá az információ és tudásalapú gazdaság, a hálózatosodás jelensége és a technológiai fejlődés. (Milyen elméleti megközelítésekkel vizsgálható a jelenség, milyen gyakorlati haszna van és milyen problémákkal kell szembenéznie jövő társadalmainak.) Ismerjék Magyarország helyzetét és fejlettségét és gyakorlati példák alapján tudatosuljanak a fejlődés jövőbeni tendenciái. 

Tantárgy tartalma

1. hét -Fogalmi keretek tisztázása. Az információs társadalom különböző megközelítésekben.

2. hét -Technológiatörténeti kitekintés.

3. hét -A tudásalapú gazdaság elmélete. Információgazdaság, tudásgazdaság. A tudástermelés, mint versenyelőny.

4. hét -A munka világának változása. Tudásmenedzsment.

5. hét -Fejlettség, technológia, tudás. A digitális szakadék elméletei. Megoldások a szakadék csökkentésére.

6. hét -Információs társadalom és az EU. Stratégiák, statisztikák, különbségek.

7. hét -Az információs társadalom Magyarországon. Politikák, kezdeményezések, a fejlődés íve az elmúlt tíz évben.

8. hét -Információs társadalom és a közösségfejlesztés. Kollaboratív tartalomgyártás-terjesztés, digitális és valós szociális hálózatok.

9. hét -Digitális városok, intelligens városok.

10. hét -Szabad kultúra, vagy gúzsba kötött kreativitás? Szerzői jog, kultúrateremtés és a hálózat kapcsolata. Digitális könyvtárak, adattárak.

11. hét -Tanulás és tanítás az információs társadalomban e-Learning.

12. hét -Virtuális közösségek, virtuális közösségfejlesztés, fejlődés.

13. hét -E-government. Politika, hatalom és vezetés.

14. hét -Jövőnéző. Elméletek a hogyan tovább kapcsán. 

Számonkérés és értékelési rendszere

A kurzus előadásból. Az év végén az előadás írásbeli vizsgával zárul, amelynek alapját az órán elhangzottak és a kiadott kötelező irodalom képezi.