Oktatás célja

A stúdium a felsőoktatásba bekerülő diákok tanulói-tanítási-tanulási apektusait dolgozza fel úgy, hogy a középfokú oktatásból hozott készségek fejlesztésével, a tapasztalati tanulás reflexivitásával, az aktív és interaktív tanulási módszerekkel támogatja a hatékony tanulási folyamatot. A felsőfokú tanulmányok kezdetén meghatározó szereppel bír a tanuláshoz való viszony, a meglévő ismeretelsajátítási készség- és módszertár. Ezek azok a saját, egyéni alapok, amelyekkel kezdődik az egyetemi tanulmányi karrierút, s amelyekre minden résztvevő saját fejlődési utat dolgoz ki a stúdium segítségével, s amely fejlődési utat aztán a tanulmányok „befejezéséig” folyamatosan csiszol, mélyít és használ majd. Az önismeret, a reális önkép a tanulásról, csak úgy alakítható ki, ha a stúdium tükröt is tart, majd ezzel a tükörképpel minden diákot megismertetve megtalálja az egyéni fejlődési célokat a felsőoktatásban általánosan elvárt, használt és fejlesztendő tanulási módszerek mellett. 

Konkrét céljai

A tantárgy legfontosabb konkrét célja tehát, hogy megismertesse a résztvevőket a felnőttoktatás tanítási és tanulási szemléleteivel, eszközeivel és módszereivel, speciálisan a szakma, vagyis a szociális munka tanítására és tanulására tekintettel. Miután a diákok képet kaptak saját egyéni tanulási stílusaikról, választanak egy, számukra sajátos és szükséges fejlesztési területet, akár az olvasási készségek, akár a szövegértelmezési képességek, akár a szakirodalom gyűjtés, szakirodalom elemzés, akár a referátum, vagy prezentáció-készítés, stb. témakörében – s erre kidolgoznak egy egyéni fejlődési tervet, amit a félév folyamán meg is valósítanak, annak reflektív elemzésével együtt. A cél a tapasztalati tanulás megélése, a tanulás tanulásának megtapasztalása és folyamatos reflexiója, hogy a résztvevők mielőbb kialakíthassák magukban azokat a tanulási önképeket, amelyeket megélték fejlődni, fejleszteni. 

Kompetenciák 

A szakmai oktatás-képzés bevezette a kompetencia fogalmát, amely különbözik a tudástól és a készségektől. A kompetencia arra való képesség, hogy az általános tudás és sokféle készségek elegyére alapozva különböző helyzetekben jobb teljesítményt tudjunk nyújtani. Következésképpen a kompetencia inkább azzal függ össze, hogy az emberek mit képesek csinálni, s nem pedig azzal, hogy milyen tudással rendelkeznek (Svetina-Perme 2007:3). Ennek értelmében meg kell különböztetnünk tudást, készséget és kompetenciát általában bármely szakmára vonatkozóan, de kifejezetten a szociális munka esetében is. A tanulási folyamat az, amivel a tudás és készség fejleszthető, hogy aztán egy kompetens szakember sokféle munkaszituációt sokféleképpen tudjon kezelni, megoldani. 

A stúdium célja, hogy a tanulási stílust fejlessze, hogy a résztvevők tudják, mit, hogyan és miért tanulnak, ezekhez tanulási készségeiket számbavéve tudják, hogy milyen módszerekkel, készségfejlesztési eszközökkel lehetnek hatékonyabbak a tanulásban, s így alakítsák ki saját szakmai kompetenciájukat.